Samen doen
Hoe kunt u meepraten en/of meedenken over de zorg?
Wij nodigen u uit om mee te denken over onze zorg en nieuwe ontwikkelingen in Zuyderland MC. Door u mee te laten denken, sluit de zorg beter aan bij uw wensen. U kunt op verschillende manieren meedenken over onze zorg, lees hieronder de verschillende manieren.
De cliëntenraad komt op voor de gemeenschappelijke belangen van de patiënten van Zuyderland MC en hun wettelijke vertegenwoordigers. Daarnaast heeft de cliëntenraad een open oog en oor voor familie, begeleiders/mantelzorgers en bezoekers.
Coassistenten van Zuyderland worden door middel van een interactieve training opgeleid tot medische coach voor patiënten en cliënten in het ziekenhuis. Ze begeleiden een patiënt voor, tijdens en na afloop van het consult, met een tweeledig doel. Enerzijds heeft de patiënt baat bij het samen voorbereiden en duidelijk formuleren van de wensen, anderzijds krijgt de coassistent hierdoor meer inzicht in de mens achter de patiënt, het samen beslissen vanuit het patiëntperspectief en de houding tijdens een gesprek in de spreekkamer.
Twintig coassistenten van Zuyderland zijn op zoek naar patiënten die zij mogen begeleiden vóór, tijdens en na hun bezoek aan het ziekenhuis.
Heeft u vragen of wilt u zich graag aanmelden voor medische begeleiding door een getrainde geneeskundestudent, de dokter van de toekomst? Dat kan! Stuur een berichtje met uw naam en telefoonnummer naar info@mensachterdepatient.nl. Het is ook mogelijk om een naaste contact te laten opnemen, na goedkeuring van de patiënt.
Zuyderland is continu bezig haar zorg en dienstverlening te verbeteren. Daarbij vinden we uw mening heel belangrijk. Wilt u meepraten over ontwikkelingen binnen ons ziekenhuis? Geef u dan op voor ons klantenpanel!
Vragenlijsten
Een aantal keren per jaar ontvangt u een vragenlijst over verschillende onderwerpen die op dat moment actueel zijn voor Zuyderland. Het invullen van een vragenlijst kan variëren van 3 tot 10 minuten. De resultaten worden via e-mail en deze website aan u teruggekoppeld.
We zijn erg benieuwd naar uw mening!
Meld je aan!
Aanmelden als nieuw lid Zuyderland Digitaal Klantenpanel
Hoe wordt omgegaan met mijn privacy?
Uw persoonlijke gegevens worden uitsluitend gebruikt ten behoeve van het onderzoek.
Uw gegevens zijn alleen voor de beheerders van het klantenpanel en onderzoekers van Zuyderland inzichtelijk en niet voor de medici door wie u behandeld wordt.
De rapportage vindt uiteraard altijd op anonieme basis plaats.
Het e-mailadres en de andere gegevens die bij het klantenpanel bekend zijn, worden nooit gebruikt voor andere doeleinden dan de gebruiker heeft aangegeven.
Verder worden deze gegevens nooit verkocht, gegeven, verhuurd, of op andere manieren uitgewisseld met derden.
Het meewerken aan een onderzoeksproject van Digitaal Klantenpanel gebeurt op volkomen vrijwillige basis en het is voor de respondent dan ook op elk moment mogelijk zijn of haar medewerking te stoppen.
Welke onderwerpen zijn al besproken? Wat vinden bezoekers ervan?
Bekijk onderstaande factsheets voor de resultaten.
- Digitale zorg
- Gastvrijheid op de polikliniek
- Mantelzorg
- Toegankelijke Taal
Mantelzorg is vrijwillige zorg of hulp die u geeft aan iemand uit uw sociale omgeving. Mantelzorgers zorgen langdurig en onbetaald voor een chronisch zieke, gehandicapte of hulpbehoevende partner, ouder, kind of ander familielid, vriend of kennis. Mantelzorgers geven zorg omdat zij een persoonlijke band hebben met degene voor wie ze zorgen en niet omdat het hun beroep is.
U als mantelzorger kunt samen met de zorgprofessionals zorgen voor de beste zorgervaring voor de cliënt. U kent de persoon die u verzorgt goed en weet wat hij/zij nodig heeft. Zorgverleners hebben speciale kennis en vaardigheden om te helpen. Zo vormt u samen met de zorgprofessionals een krachtig zorgteam. U kunt samen met de zorgprofessionals bespreken wat u voor uw naaste kunt blijven betekenen. Als mantelzorger mag u namelijk alles voor uw naaste doen, mits hij/zij dat zelf goed vindt. Door deze samenwerking kunnen we ervoor zorgen dat uw naaste zijn/haar leven kan blijven leiden zoals hij/zij altijd heeft gedaan.
Zuyderland MC is altijd op zoek naar manieren om de zorg op de best mogelijke wijze te leveren en dat willen we graag samen met u doen! U denkt met ons mee over allerlei onderwerpen die te maken hebben met de zorg. Deelname aan een patiëntenpanel is op vrijwillige basis. O.a. hebben we een Ouderenpanel, een Oncologiepanel en een Jongerenraad. Mocht u interesse hebben dan vraag bij uw polikliniek naar de mogelijkheden.
Wij vinden het belangrijk dat patiënten en bezoekers tevreden zijn. Daarom doen onze medewerkers hun uiterste best u tijdens uw opname of polikliniekbezoek zo goed mogelijk te behandelen en te verzorgen. Regelmatig organiseren wij spiegelgesprekken om van patiënten zelf te horen wat zij van onze zorg vinden.
Wat een spiegelgesprek is en hoe u hieraan kunt deelnemen leest u hieronder.
(klik op de afbeelding om te vergroten)
Zuyderland vindt het belangrijk om te weten wat u van onze zorg vindt. Daarom houden wij een tevredenheidsonderzoek. Dit gebruiken wij om onze zorg te verbeteren. U kunt tijdens of na een bezoek aan het ziekenhuis worden gevraagd om deel te nemen aan het onderzoek.
In het kader van uw bezoek aan, of uw behandeling in Zuyderland kan het voorkomen dat we u vragen om een of meerdere vragenlijsten in te vullen.
Patiënt-gerapporteerde uitkomsten (PROs) geven de mening/ervaring van de patiënt weer over zijn gezondheid en kwaliteit van leven. De vragenlijsten waarmee deze uitkomsten worden gemeten, zijn PROMs (Patient Reported Outcome Measures).