“Met beeldzorg hebben we met één druk op de knop contact met een cliënt”
Wilma Weijman
ThuiszorgWilma Weijman is gespecialiseerd thuisbegeleider binnen Zuyderland Thuiszorg. Met veel toewijding ondersteunt ze mensen die hun grip op het leven verliezen. Dit doet ze vooral in (complexe) instabiele situaties waarin pedagogische, psychosociale of psychogeriatrische factoren een rol spelen. Innovatie is voor Wilma en haar team van de Gespecialiseerde Thuis Begeleiding (GTB) cruciaal om de zorg in de toekomst kwalitatief hoogwaardig en toegankelijk te houden. Daarom startte haar afdeling afgelopen jaar met een pilot rondom beeldzorg voor thuiswonende cliënten, om de zorg in de toekomst vorm te geven.
Wilma: “Bij GTB gebruiken we beeldzorg om cliënten thuis te begeleiden. Met één druk op de knop kunnen we contact maken met een cliënt. Hoewel persoonlijk contact zeer belangrijk blijft, biedt beeldzorg een waardevolle aanvulling om snel te kunnen vragen hoe het gaat of om de planning voor de dag door te nemen. Vroeger werd er – naast huisbezoeken – telefonisch contact gelegd, maar met beeldzorg kun je veel beter inschatten hoe het echt met de cliënt gaat.”
Beeldzorg werkt perfect binnen GTB vanwege de langdurige zorgrelaties en wordt dan ook ingezet bij diverse groepen cliënten: van jong tot oud en met verschillende diagnoses. Wilma voegt toe: “Eén van de grootste voordelen van beeldzorg is dat de privacy van de cliënt beter gewaarborgd wordt; je stapt immers niet direct bij iemand thuis binnen. Daarnaast kun je stapsgewijs vertrouwen opbouwen en, ondanks dat je niet fysiek in dezelfde ruimte bent, kun je nog steeds elkaar aankijken en non-verbale communicatie waarnemen. Beeldzorg biedt een laagdrempelig contactmoment dat vertrouwen geeft en kan bijvoorbeeld goed helpen in een afbouwfase van de zorg.”
Beeldzorg biedt naast privacy nog meer voordelen. “Het contactmoment begint meteen, waardoor de focus sneller bij het gesprek is. De cliënt kan zich makkelijker concentreren. Verder is het contactmoment met beeldzorg gemakkelijker in te plannen. Cliënten krijgen een tijdafspraak en zitten op tijd klaar. Dat werkt echt heel goed. Eén van mijn cliënten kan ‘s ochtends zijn jonge kinderen naar school brengen en hoeft in zijn dagplanning een stuk minder rekening met ons te houden,” vertelt Wilma.
Niet alleen de cliënt ervaart voordelen, maar ook de gespecialiseerde thuisbegeleiders.
Wilma: “Door de lagere reistijd is het mogelijk meer cliënten te helpen op een dag en in geval van crisis kunnen er meer contactmomenten worden ingezet.”
Na de succesvolle pilot wordt beeldzorg vanaf nu actief ingezet en zullen meer gespecialiseerde thuisbegeleiders in de voetsporen van Wilma volgen. “Het is belangrijk om alle drempels weg te nemen en te leren op een andere manier naar zorg te kijken, waarbij aandacht voor de cliënt centraal blijft staan.”