Digitale Zorg van de eNurses
Zuyderland Medisch Centrum is landelijk een van de pioniers op het gebied van digitale zorg. In het ziekenhuis wordt volop gewerkt via diverse projecten en initiatieven voor het bieden van meer zorg op een digitale manier.
Ook voor de toekomst wil Zuyderland de zorg toegankelijk, betaalbaar en kwalitatief goed houden. Daarom wordt samengewerkt aan slimme oplossingen en wordt technologie ingezet waar dat kan om zowel patiënten als zorgprofessionals te ontlasten. Het doel is om de beste zorg zo thuis mogelijk te bieden. Binnen het programma ‘Digitale Zorgtransformatie’ worden diverse zorgpaden (deels) gedigitaliseerd, waarbij optimale samenwerking met de patiënt centraal staat.
eNurses: persoonlijk contact op afstand
De eNurses van Zuyderland zijn verpleegkundigen van diverse specialismen, die vijf dagen per week de patiënten digitaal met de diverse digitale zorgpaden monitoren. Denk aan zwangeren met zwangerschapshypertensie (hoge bloeddruk) of patiënten met chronische ziekten. Hieronder lees je een ervaringsverhaal van mevrouw Erkens, ze was zwanger en had een hoge bloeddruk.
‘Een aantal weken geleden ben ik in Zuyderland Geboortecentrum bevallen. Tijdens mijn zwangerschap was ik in behandeling voor zwangerschapshypertensie, een verhoogde bloeddruk die mogelijk kan leiden tot complicaties. Daarom is het belangrijk dat die bloeddruk goed in de gaten wordt gehouden. Het mooie was dat ik dat via een app met telemonitoring zelf thuis kon doen en niet meer naar het ziekenhuis hoefde te komen. Tijdens een eerste bezoek aan het ziekenhuis is uitgelegd hoe ik de meting moest doen en hoe de app werkt. Via de app krijg je op de smartphone steeds een melding wanneer je in actie moet komen, dat gaat heel begrijpelijk. In het begin van de zwangerschap moest ik elke twee weken een bloeddrukmeting doorgeven, tegen het einde elke dag.
Behalve dat het handig was, heb ik me ook altijd erg veilig gevoeld. Één keer was er sprake van te hoge waardes. Toen moest ik extra metingen uitvoeren en uiteindelijk is er na contact met de arts besloten dat het toch verstandig was om even naar het ziekenhuis te komen. Voor mij als relatief jonge patiënt werkt deze vorm van innovatie erg eenvoudig: ik ben er erg tevreden over en kan het echt iedereen aanraden.’
Mevrouw Erkens (30 jaar)