Zuyderland zet ‘HoloLens’ in voor training op de SEH
30 jan 2023'Op welke manier kunnen we complexe en levensbedreigende patiëntcasussen zo waarheidsgetrouw mogelijk trainen?
Met deze belangrijke uitdaging zijn de Spoedeisende Hulp en het Zuyderland Innovatielab in samenwerking met de Zuyderland Academie aan de slag gegaan. In de praktijk blijkt het namelijk lastig om acute, levensbedreigende situaties op een veilige en waarheidsgetrouwe manier te trainen. Dit is belangrijk om de kwaliteit van handelen en het opleidingsniveau van de SEH-artsen en verpleegkundigen nog verder te verbeteren.
Samen met ontwikkelaar Velicus is een scenario ontwikkeld waarin de arts en verpleegkundige bij de scenariotraining een virtuele patiënt op de traumakamer van de SEH opvangt en behandelt. Zuyderland Medisch Centrum is hiermee een van de eerste ziekenhuizen in Europa dat een bestuurbaar patiëntscenario in mixed reality op de SEH inzet. De deelnemer draagt een HoloLens die over de oefenpop een hologram van een patiënt projecteert. Daardoor ziet de drager van de HoloLens op het ziekenhuisbed een 3D-patiënt op ware grootte liggen. Vrijwel alle handelingen worden fysiek uitgevoerd met behulp van de medische hulpmiddelen die in de traumakamer van de SEH aanwezig zijn. Door de werkelijke wereld te combineren met de virtuele wereld ervaart de zorgverlener zowel virtuele als fysieke, voelbare feedback en ontstaat een optimaal urgentiebesef. Het scenario wordt dusdanig ontwikkeld dat de trainer (SEH-arts) het verloop hiervan kan beïnvloeden. Deze combinatie maakt de innovatie onderscheidend en zeer waarheidsgetrouw ten opzichte van traditionele of andere virtuele scenariotrainingen.
‘De fysieke handelingen in combinatie met het hologram zorgt voor een realistische scenariotraining, je vóélt de urgentie van de patiënt, iets wat niet lukt bij onze gewone oefenpop” – Fieke Geerets – arts-assistent in opleiding tot SEH-arts’
Het experiment bevindt zich momenteel in de testfase. In het eerste kwartaal van 2023 wordt de HoloLens een structureel onderdeel binnen de scenariotraining voor onze zorgprofessionals op de SEH en wordt wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het effect hiervan op de kwaliteit van handelen en het opleidingsniveau van de SEH-artsen en verpleegkundigen.