Ga naar hoofdinhoud

‘AVA’ de virtuele assistent voor de patiënt

De uitdaging
Onze zorgprofessionals zijn gemotiveerd om de best mogelijke zorg te verlenen. Door het personeelstekort en de toenemende vraag naar zorg wordt dit ontzettend lastig. Verpleegkundigen willen hun aandacht en tijd volledig richten op de patiëntenzorg, maar worden tijdens hun dienst voortdurend afgeleid en onderbroken tijdens het uitvoeren van primaire taken.

De methode
Met behulp van de ‘design thinking-methode‘ probeerden we, in samenwerking met verpleegkundigen op een verpleegafdeling (chirurgie), de uitdaging vanuit verschillende perspectieven te begrijpen en de grootste knelpunten en kansen te identificeren. Op basis van deze inzichten kwamen we met ideeën die deze knelpunten op het gebied van informatie & communicatie én het belgedrag zouden kunnen oplossen. Zo ontwierpen we een dagschema met daarin persoonlijke doelen om de patiënt meer structuur en keuzevrijheid te geven tijdens de ziekenhuisopname. Het doel van deze testen was om te bepalen of de verstrekte informatie ertoe zou leiden dat de patiënt beter geïnformeerd is, minder vragen heeft en meer regie heeft tijdens de opname wat het herstel bevorderd.

De ideeën die tijdens de test de beste resultaten opleverden, werden gecombineerd tot een digitaal concept.

Resultaten
Met ‘Ava, de virtuele assistent‘ bieden wij een oplossing die eraan bijdraagt ​​dat zorgprofessionals hun aandacht en tijd volledig kunnen richten op de zorg voor hun patiënten, door patiënten en hun naasten te ondersteunen in hun informatie- en communicatiebehoeften tijdens de ziekenhuisopname. Momenteel ontwikkelen we Ava tot een MVP. Vervolgens gaan we Ava testen op een verpleegafdeling.