- Zuyderland
- Ziekenhuis
- Kwaliteit en veiligheid
- Rechten en plichten
- Een compliment, suggestie, klacht of incident – ziekenhuis
Een compliment, suggestie, klacht of incident – ziekenhuis
Bent u ontevreden over de zorg? Bespreek dit dan allereerst met de betrokkene(n).
Wilt u uw klacht melden bij een Klachtenfunctionaris: raadpleeg vooraf eerst de informatie op deze pagina..
Voor algemene vragen of opmerkingen / vragen m.b.t. uw medisch dossier stuur dan een mail naar: mijnzuyderland@zuyderland.nl
Wij vinden het van groot belang dat u tevreden bent met de behandeling en/of zorg die u van ons krijgt en vernemen daarom graag uw ervaring. Wilt u ons een compliment maken of heeft u suggesties, laat het ons dan weten door een mail te sturen naar klachtenfunctionarisziekenhuis@zuyderland.nl
Wij stellen uw mening op prijs!
De huisartsenpost is gesitueerd in Zuyderland en heeft een eigen klachtenprocedure en regeling voor het opvragen van gegevens.
- Voor locatie Heerlen kunt u via onderstaande link de benodigde informatie downloaden:
https://www.huisartsen-ozl.nl/patienten/huisartsenspoedpost-ozl/niet-tevreden-hap/ - Voor locatie Sittard kunt u via onderstaande link de benodigde informatie downloaden:
https://www.medittaplein.nl/klachtenprocedure
De DBC-tarieven zijn in samenspraak met uw zorgverzekering tot stand gekomen.
Als u vraagtekens heeft bij de door u ontvangen factuur, kunt u contact opnemen met de afdeling facturering van de Centrale Zorgadministratie via: 088 – 4597812. Zij zullen voor u nakijken of de factuur correct is.
Meer informatie over rekeningen en bezwaar tegen de hoogte van de factuur kunt u via onderstaande link downloaden.
https://www.zuyderland.nl/ziekenhuis/patient-en-bezoeker/uw-rekening/veelgestelde-vragen/
Heeft uw klacht betrekking op facilitaire zaken, zoals parkeren, bewegwijzering, voeding, schoonmaak, restaurant of accommodatie?
Vul dan het klachtenformulier facilitaire zaken in.
Bent u onverhoopt ontevreden over de gang van zaken in het ziekenhuis, bespreek dit dan allereerst met de betrokkene(n) op de afdeling.
Ontevredenheid bespreken, bespaart u niet alleen veel ergernis, ook het ziekenhuis heeft er voordeel bij. Juist ú kunt beoordelen of diensten goed of minder goed zijn. Het ziekenhuis gebruikt uw klacht als advies om de kwaliteit van de dienstverlening te verbeteren. Aarzelt u daarom niet om uw ongenoegen of klacht kenbaar te maken. Kunt u uw ongenoegen, om welke reden dan ook, niet bespreken met de betrokkene(n), dan helpt de klachtenfunctionaris u graag verder.
Wilt u een klacht indienen over:
- de telefonische bereikbaarheid;
- het moeizaam kunnen maken van een afspraak;
- de wachttijden;
- of over de aanmeldzuilen.
dan kunnen wij helaas hier NIET op reageren. Echter zullen we uw klacht wel registreren en onder de aandacht brengen van de betreffende afdeling.
U kunt uw klacht op verschillende manieren schriftelijk indienen; graag bij het indienen van de klacht uw naam, geboortedatum en telefoonnummer vermelden.
Dit kan via:
- Postadres:
Zuyderland Medisch Centrum
T.a.v. klachtenfunctionaris ziekenhuis
Postbus 5500
6130 MB Sittard
Telefoon: 088 – 459 76 03 (bereikbaar van maandag t/m donderdag van 9.30 – 15.30 uur) - U kunt het online klachtenformulier onderaan deze pagina invullen
- of mailen naar klachtenfunctionarisziekenhuis@zuyderland.nl (vermeld naam, telefoonnummer, geboortedatum en adres)
Meer informatie over een klacht over verplichte geestelijke gezondheidszorg
Bent u van mening dat tijdens uw onderzoek, behandeling of verblijf een onbedoelde gebeurtenis in het zorgproces is opgetreden waarbij u lichamelijk letsel heeft opgelopen, dan kunt u dit melden. Voorbeelden zijn toedienen van verkeerde medicatie, een extra operatie of verlengde opname. Wij adviseren u dit rechtstreeks te bespreken met de betrokken arts, verpleegkundige of andere hulpverlener. Is dit niet mogelijk dan kunt u het incident melden:
- Telefonisch: 088-459 76 03
- Via mail:klachtenfunctionarisziekenhuis@zuyderland.nl, met vermelding van uw naam, geboortedatum en telefoonnummer. De klachtenfunctionaris zal dan contact met u opnemen.
- Het online klachtformulier (zie onderstaand)
Wenst u geen bemiddeling of heeft bemiddeling niet het gewenste resultaat opgeleverd? Dan kunt u terecht bij de klachtenadviescommissie.
De klachtenadviescommissie hanteert een formele procedure waarbij u en de betrokkene(n) uit de organisatie worden uitgenodigd voor een hoorzitting. Meer informatie hierover kunt u opvragen bij de klachtenfunctionaris van Zuyderland. Ook kunt u bij de klachtenfunctionaris terecht voor meer informatie over het indienen van een schadeclaim en de mogelijkheden om bij externe instanties uw klacht te melden.
Het klachtentraject wordt afgesloten middels een schriftelijke reactie. Bent u niet tevreden, dan is het mogelijk om de klacht daarna voor te leggen aan de geschillencommissie.
Met behulp van het onderstaande formulieren kunt u uw klacht/probleem kenbaar maken. De formulieren komen rechtstreeks bij de klachtenfunctionaris terecht en de gegevens worden vertrouwelijk behandeld.
Wilt u deze klacht als patiënt indienen?
Vul dan het algemeen klachtenformulier patiënt in.
Wilt u deze klacht niet als patiënt maar als relatie van de patiënt indienen?
Vul dan het algemeen klachtenformulier relatie patiënt in.