'Ik probeerde een aantal studies, maar geen enkele beviel'
Babs Hillen
Zorgcentrum de Lemborgh'Ik probeerde een aantal studies, maar geen enkele beviel'
Babs Hillen (24) zit in het laatste jaar van de opleiding tot verpleegkundige. Ze volgt de beroeps begeleidende leerweg (BBL). Dat houdt in dat ze een arbeidscontract heeft met Zuyderland en het merendeel van de week aanwezig is op de werkvloer. Een dag per week gaat ze naar school. Ook kreeg Babs van Zuyderland een baangarantie wat inhoudt dat ze meteen na haar studie aan de slag kan binnen onze organisatie. Op de foto zit Babs samen met haar zwangere collega Daniëlle voor het gebouw van Zorgcentrum de Lemborgh in Sittard.
Babs: ‘Na mijn HAVO-diploma moest ik een keuze maken en dat vond ik op die leeftijd moeilijk. Ik probeerde een aantal studies, maar geen enkele beviel. Mijn moeder, die administratief medewerkster is binnen een zorgcentrum, bood aan om een aantal dagen mee te lopen met verzorgenden op de afdeling. Dat beviel goed en gaf de doorslag. Opeens was het duidelijk, mijn toekomst ligt in de zorg.’
Via de opleiding krijgt Babs zorgcentrum Lemborgh als werkplek toegewezen. ‘Ik werk op een afdeling met demente bewoners. Wij leveren hier belevingsgerichte zorg. Dat houdt in dat je de bewoner niet dwingt om iets te doen, maar meegaat in zijn of haar belevingswereld. Het is belangrijk om voortdurend bezig te zijn met de vraag wat de bewoner belangrijk vindt en waarom. Daar ga je dan mee aan de slag.
Belevingsgerichte zorg houdt ook in dat je letterlijk in de beleving van de bewoner stapt. Babs: ‘We kregen een cursus in het gebruik van de tillift. De cursisten werden een voor een in de lift gehesen. Dat voelde toch wel onveilig. Je realiseert je dan dat een ander, op het moment dat je in die lift hangt, je leven in handen heeft. Je moet erop vertrouwen dat die collega de lift op de juiste manier bedient en je daar aan overgeven. Je ervaart dus aan den lijve wat de cliënt beleeft op zo’n moment. Dat zijn waardevolle ervaringen die je meeneemt in je dagelijkse omgang met de bewoners.’
‘Iedere cliënt is anders en dat maakt het werk interessant en uitdagend. Ik geniet als ik zie dat een bewoner dankbaar is, omdat ik de juiste zorg voor die persoon heb geleverd. Als de bewoner tevreden is, ben ik dat ook.’