Ga naar hoofdinhoud

Zuyderland en SCHUNCK Bibliotheek werken samen voor taalondersteuning nieuwe ouders

15 okt 2024

Geboortecentrum Zuyderland en SCHUNCK Bibliotheek starten een samenwerking om taalproblemen vroegtijdig te herkennen en gezinnen een kansrijkere start te geven. Door de kennis over geboortezorg in Zuyderland te combineren met de kennis van SCHUNCK over taalontwikkeling, kunnen de twee nog meer doen voor gezinnen in Zuid-Limburg.

Zuyderland heeft direct contact met veel jonge gezinnen en SCHUNCK heeft veel ervaring met taalondersteuning. Verpleegkundig specialist in opleiding Josta Heuts-Krijgsman vertelt: “Ons geboortecentrum biedt een veilige en vertrouwde omgeving waar ouders en hun pasgeboren baby centraal staan. We zien een dwarsdoorsnede van de samenleving op onze afdeling en bieden maatwerk om aan de diverse behoeften van gezinnen te voldoen. Daarbij is goede taalvaardigheid essentieel voor de ontwikkeling van een kind en speelt een grote rol in hun toekomstige kansen.”

Preventie
Een belangrijk aspect binnen het maatwerk dat geleverd wordt is preventie. “Preventie is een van onze speerpunten. Door vroegtijdig in te zetten op preventieve maatregelen op het gebied van onder meer voeding, levensstijl en nu ook taal, kunnen we de toekomstige kansen van gezinnen aanzienlijk verbeteren,” legt Josta uit. “Vooral in de regio Zuid-Limburg, waar de laaggeletterdheidscijfers hoog zijn.”

Gesprekskaart
Belangrijk hulpmiddel in de samenwerking met SCHUNK is de gesprekskaart, die onlangs aan het Geboortecentrum werd uitgereikt. Deze tool helpt medewerkers van het Geboortecentrum om taalproblemen te herkennen, bespreekbaar te maken en goed door te verwijzen. “De gesprekskaart is een waardevolle aanvulling op onze preventieve aanpak,” zegt Josta.

Yvette Harmes, Programmaleider Gezinsgericht Werken bij SCHUNCK Bibliotheek, deelt de visie van Heuts. “Bij SCHUNCK geloven we dat taal de sleutel is tot succes. We willen inwoners van Parkstad de kracht van taal laten ontdekken en hun kansen vergroten,” vertelt Harmes. “Een betere taalbeheersing helpt kinderen niet alleen bij het leren, maar vergroot ook hun kansen op werk en een gelukkig leven in onze maatschappij.”


Josta Heuts (Zuyderland) en Yvette Harmes (SCHUNCK)