Ga naar hoofdinhoud

ICT&health World Conference 2024

Hoe kijk jij naar verandering? Durf jij je vaste denkpatronen los te laten om tot vernieuwende inzichten te komen? Lees meer over hoe wij als Innovatielab hiermee hebben geëxperimenteerd tijdens de workshop ‘Design the Future of Healthcare‘.

Tijdens de ICT&Health World Conference in het MECC Maastricht lieten bijna 50 deelnemers hun creativiteit de vrije loop tijdens de workshop ‘Design the Future of Healthcare’. Deze workshop georganiseerd door het Innovatielab Zuyderland richtte zich op het toepassen van design thinking om innovatieve oplossingen voor de gezondheidszorg te bedenken.

Het Innovatielab organiseert deze workshops om mensen te laten ervaren hoe het is om met een blanco vel te starten en echt opnieuw te ontwerpen vanuit mogelijkheden. Dit initiatief maakt mensen bewust van de kansen die voortkomen uit technologische ontwikkelingen. Het is een eerste stap om te ontdekken wat de mogelijkheden zijn van het dynamische, innovatieve en enerverende tijdperk waarin we leven. In plaats van te focussen op de bekende problemen in de gezondheidszorg, legt het Innovatielab de nadruk op de mogelijkheden die technologie en innovatie bieden. Innovatie en creatief denken zijn belangrijk om de zorg toekomstbestendig te maken en ervoor te zorgen dat iedereen toegang blijft houden tot kwalitatieve gezondheidszorg.

Blanco startpunt
Hoewel het in een workshopsetting vaak niet mogelijk is om het volledige Design Thinking proces stap voor stap te volgen door de beperkte tijd, krijgen de deelnemers toch een goed beeld van hoe krachtig deze methode kan zijn. Sommige fases moeten sneller doorlopen worden, maar de kern blijft overeind. De workshop toont aan dat het mogelijk is om binnen twee uur, vanuit een blanco startpunt, met verrassende en waardevolle ideeën te komen.

Aan de slag
Deelnemers werden verdeeld in teams die fungeerden als de directies van grote multinationals zoals Tesla, Air bnb Dyson en IKEA. Met een mensgerichte aanpak en iteratief prototypen werden de teams uitgedaagd om een concept te bedenken om de gezondheidszorg te veroveren, en hierbij trouw te blijven aan de identiteit van hun toebedeelde bedrijf. Door de tijdsdruk werden de iteraties als een soort pressure cooker uitgevoerd, wat leidde tot snelle en creatieve brainstormsessies. Voor het maken van hun prototypes konden de teams gebruikmaken van een breed scala aan materialen, zoals Lego, Playmobil, speelgoedauto’s en uiteraard kleurpotlood en papier. Als extra moeilijkheid kreeg elk team halverwege de workshop één van de vier toekomstscenario’s uit het boek Prototyping 2040 The FutureS Thinking Book van Zuzanna Skalska en Rafał Kołodziej toegewezen, die ze in hun ontwerpen moesten integreren.

  1. Kind capitalism: In dit scenario delen bedrijven hun middelen en welvaart om het systeem te behouden.
    Belangrijke kenmerken zijn sociale verantwoordelijkheid, gedeelde welvaart en duurzame praktijken.
  2. Active restoration: Dit scenario richt zich op het herstellen van het milieu met behulp van zowel publieke als private initiatieven.
    Kernwoorden zijn milieuherstel, samenwerking, en duurzaamheid.
  3. Self consumed: Een dystopische toekomst waarin bedrijven uitsluitend gefocust zijn op winstmaximalisatie en consumenten op consumptie, terwijl staten te zwak zijn om effectief te reageren.
    Kenmerken zijn consumentisme, winstgedrevenheid, en zwakke overheidsstructuren.
  4. Less is enough: In dit scenario ligt de focus op lokale oplossingen en duurzaamheid door aanhoudende crises.
    Belangrijke aspecten zijn lokale initiatieven, duurzaamheid, en zelfvoorzienendheid.

Waardevol en leuk
Aan het einde van de workshop hebben alle teams een filmpje opgenomen waarin zij hun innovatieve ideeën pitchen. Uiteindelijk werd er een top drie geselecteerd, met het team dat kledingmerk Patagonia vertegenwoordigde als winnaar.

De middag was niet alleen productief maar ook plezierig. De deelnemers ontdekten het belang van het compleet anders aanpakken van uitdagingen. Dit proces vereist moed en openheid om vertrouwde denkpatronen achter je te laten, wat absoluut niet eenvoudig is. Deze aanpak resulteerde in verrassende en vaak zeer waardevolle ideeën binnen de teams, die de kracht van creatief denken onderstrepen. Hoe kijk jij naar verandering? Durf jij je vaste denkpatronen los te laten om tot vernieuwende inzichten te komen?

Het Zuyderland Innovatielab is van mening dat dit de weg is die de zorg moet bewandelen zaken radicaal anders doen! Door bestaande paradigma’s te doorbreken, kunnen we de toekomst van de gezondheidszorg vormgeven en echt innovatieve oplossingen realiseren.

Innovatiecoaches

tijdens de ICT&health World Conference