- Zuyderland
- Specialismen en afdelingen
- Geestelijke Gezondheidszorg
- Praktische informatie
Praktische informatie
Hoe kan ik een afspraak maken bij Zuyderland GGz?
U kunt niet zelf een afspraak maken bij ons. Om gebruik te kunnen maken van geestelijke gezondheidszorg heeft u een doorverwijzing nodig van een erkende doorverwijzer, zoals uw huisarts. In uw zorgverzekeringspolis staat wie nog meer kan doorverwijzen.
Op basis van de informatie die u bij aanmelding verstrekt (en soms na contact met de doorverwijzer voor extra informatie), beoordelen wij of onze diensten passen bij uw doorverwijzing en welk team het beste geschikt is voor het eerste kennismakingsgesprek. U ontvangt een schriftelijke uitnodiging voor dit eerste gesprek.
Bent u al bij ons in behandeling en wilt u een afspraak maken of wijzigen? Kijk dan op de pagina voor het maken van een afspraak en contact.
Hoe lang moet ik wachten voordat ik bij Zuyderland GGz terecht kan?
Onze wachttijden verschillen per team en per locatie.
Lees ook de uitgebreide informatie over onze wachttijden.
Deze informatie wordt maandelijks bijgewerkt.
Mijn partner, kind of andere naaste is bij Zuyderland GGz in behandeling. Waar kan ik terecht met mijn vragen?
Als iemand in uw familie of in uw omgeving psychiatrische problemen heeft, kan dat erg zwaar zijn. U maakt zich misschien zorgen en heeft veel vragen. Bijvoorbeeld over het ziektebeeld en hoe de behandeling verloopt, of hoe u zelf het beste met de situatie kunt omgaan. Het kan ook zijn dat u niet tevreden bent over de behandeling of hoe u erbij betrokken wordt. Voor al deze zaken kunt u contact opnemen met de familievertrouwenspersoon.
De familievertrouwenspersoon luistert naar uw kant van het verhaal en beantwoordt uw vragen. Ook kan de familievertrouwenspersoon helpen als u het niet eens bent met het behandelteam.
De familievertrouwenspersoon bij Zuyderland GGz locatie is Truus Bijker, telefoonnummer: 06 11 151 132. De familievertrouwenspersoon werkt voor de LSFVP en heeft een onafhankelijke positie. Meer informatie vindt u op de website van de LSFVP.
Wat is het kwaliteitsstatuut van Zuyderland GGz en waar vind ik het? Het kwaliteitsstatuut laat zien hoe Zuyderland GGz goede zorg aan u levert. In ons kwaliteitsstatuut leggen we uit hoe de verschillende stappen in de behandeling gaan en hoe we ervoor zorgen dat de kwaliteit hoog blijft, zodat uw behandeling goed verloopt. Hierbij is uw regiebehandelaar heel belangrijk. Ons kwaliteitsstatuut is gemaakt volgens het landelijk vastgestelde model kwaliteitsstatuut ggz. U kunt ons kwaliteitsstatuut hier vinden.
2.1 Eigen Risico
Binnen uw zorgverzekering valt altijd een wettelijk eigen risico, de hoogte van dit eigen risico kunt u zelf bepalen in uw eigen polis.
2.2 Vergoeding
Zuyderland GGz biedt ggz-behandelingen aan die onder de basisverzekering vallen. Dat betekent dat (een deel van) de kosten van de behandeling in aanmerking komen voor vergoeding door de zorgverzekeraar. Indien u meer wilt weten over (de hoogte van) de vergoeding van uw behandeling, dan kunt u voorafgaand aan uw behandeling uw polisvoorwaarden raadplegen of contact opnemen met uw zorgverzekeraar. Als er contractafspraken zijn gemaakt met uw zorgverzekeraar, wordt de rekening voor de behandeling in eerste instantie aan uw zorgverzekeraar aangeboden.
Als Zuyderland GGz geen contract heeft met uw zorgverzekeraar, moet u in principe de kosten eerst zelf betalen. Daarbij hanteert Zuyderland GGz de (maximum)tarieven voor o.a. behandeling en verblijfsdagen. Deze zijn te vinden op de website van de NZa (Nederlandse Zorgautoriteit).
Indien u verzekerd bent, kunt u de rekening naderhand indienen bij uw zorgverzekeraar. Raadpleeg uw zorgverzekeraar voor de mogelijkheden en over de mate waarin gemaakte kosten worden vergoed.
Meer informatie over de gecontracteerde zorgverzekeraars kunt u vinden via onderstaande links:
2.3 Zorgprestatiemodel
Vanaf 1 januari 2022 is er een nieuwe manier van betalen ingevoerd in de geestelijke gezondheidszorg (ggz): het zorgprestatiemodel.
Dit model gaat over de manier waarop een behandeling in de geestelijke gezondheidszorg (ggz) wordt betaald. Het zorgprestatiemodel geldt niet voor jeugd-ggz (tot 18 jaar) en ggz-diensten verleend door de praktijkondersteuner van uw huisarts. In het zorgprestatiemodel zijn afspraken gemaakt over hoe de zorgverlener de kosten voor uw behandeling in rekening moet brengen. De behandeling zelf zal niet anders zijn dan u gewend bent.
Vanaf 1 januari 2022 past Zuyderland voor geplande zorg het principe ‘planning is realisatie’ toe. Dat betekent dat alleen een aanpassing volgt als de duur van het gesprek meer dan 15 minuten langer of korter is dan vooraf met u gepland.
Wat verder nog veranderd is het innen van het eigen risico door de zorgverzekeraar.
Meer informatie over het zorgprestatiemodel vindt u hier.
2.4 Leveringsvoorwaarden
Als u zorg ontvangt van Zuyderland GGz, maakt u samen met ons afspraken over de zorg en eventueel het verblijf in de instelling. Bij deze afspraken horen de algemene leveringsvoorwaarden GGz. Dit zijn eigenlijk de kleine lettertjes bij de afspraken die u heeft gemaakt over de behandeling, begeleiding en eventueel verblijf in Zuyderland GGz.
In de algemene leveringsvoorwaarden GGz staat niet welke zorg u precies krijgt, maar welke regels Zuyderland GGz en u moeten volgen. Natuurlijk geldt naast deze voorwaarden ook wat wettelijk is vastgelegd. U kunt de volledige versie van de Leveringsvoorwaarden GGz bekijken. Natuurlijk kunt u de algemene leveringsvoorwaarden GGz ook op papier krijgen. Vraag hiernaar bij uw hulpverlener.
Ontvangt u verplichte zorg volgens de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (die begon op 01-01-2020) en bent u het niet eens met een beslissing over verplichte zorg? Dan kunt u een schriftelijke klacht indienen bij de Regionale Klachtencommissie Wvggz Zuid-Limburg.
Sinds 01-01-2020 is de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (Wvggz) van kracht. Verschillende instellingen in Zuid-Limburg werken samen voor het afhandelen van klachten die vallen onder de Wvggz.
3.1 Patiëntenvertrouwenspersoon
Als u hulp nodig heeft bij het indienen van een klacht over verplichte zorg, kunt u contact opnemen met de patiëntenvertrouwenspersoon.
Voor onze organisatie is de pvp Jeanne van der Leij. U kunt haar bereiken via telefoonnummer 06 – 22911532 of per e-mail j.vd.leij@pvp.nl.
3.2 Een klacht indienen
Bent u ontevreden over de zorg in het algemeen? Bespreek dit dan allereerst met de betrokkene(n).
Wilt u uw klacht melden bij een Klachtenfunctionaris: raadpleeg vooraf eerst de informatie op deze pagina.
U kunt uw klacht indienen door het onderstaande klachtenformulier in te vullen en te sturen naar ons correspondentieadres. Als u een klacht indient namens iemand die verplichte zorg krijgt bij Zuyderland, moet u naast het klachtenformulier ook de ingevulde en ondertekende toestemmingsverklaring meesturen.
Regionale Klachtencommissie Wvggz Zuid-Limburg
t.a.v. Zuyderland GGz, bureau geneesheer-directeur
Postbus 5500
6130 MB Sittard
T 088-4594502
M klachtencommissiewvggz@zuyderland.nl
Wij behandelen uw klacht uiteraard vertrouwelijk en gebruiken uw gegevens alleen voor de behandeling van uw klacht. Voor meer informatie en documenten, zie:
- Klachtenregeling Regionale Klachtencommissie Wvggz Zuid-Limburg
- Klachtenformulier Wvggz
- Toestemmingsverklaring
Uitspraken regionale klachtencommisie
Hieronder kunt u de beslissingen terugvinden die de klachtencommissie heeft genomen naar aanleiding van klachten gericht tegen GGZ instellingen in de regio in het kader van de Wet verplichte GGZ (WvGGZ).
- Beslissing RKZ 23.02
- Beslissing RKZ 23.01
- Beslissing RKZ 22.08
- Beslissing RKZ 22.07
- Beslissing RKZ 22.06
- Beslissing RKZ 22.04
- Beslissing RKZ 22.03
- Beslissing RKZ22.02
- Beslissing RKZ 22.01
- Beslissing RKZ 21.09
- Beslissing RKZ 21.08
- Beslissing RKZ 21.07
- Beslissing RKZ 21.05
- Beslissing RKZ 21.04
- Beslissing RKZ 21.02 – 03
- Beslissing RKZ 21.01.21
- Beslissing RKZ 20.01.21
- Beslissingen klachtencommissie andere GGZ instellingen
- Beslissingen klachtencommissie de Rooyse Wissel
- Beslissingen klachtencommissie Laurentius
Van iedere cliënt wordt een medisch dossier aangelegd, waarin het verloop van de behandeling wordt beschreven.
In het medisch dossier houden behandelend artsen de gang van zaken rond een cliënt bij, zoals uitkomsten van onderzoeken, mogelijke behandeling en de voorlichting die aan de cliënt gegeven is. Ook worden brieven ván en náár de huisarts in het dossier bewaard.
Inzage of kopie
U heeft het recht om gegevens over uzelf in te zien en om een kopie van (gedeelten van) uw dossier te ontvangen.
Wilt u inzage in uw medisch dossier, ga naar de volgende pagina voor meer informatie.