‘Waar heeft onze patiënt eigenlijk behoefte aan?’
Saraï Jansen
Oncologische Chirurgie‘Waar heeft onze patiënt eigenlijk behoefte aan?’
Saraï Jansen (38) is verpleegkundige op de afdeling Oncologische chirurgie. Hier worden kankerpatiënten opgenomen die geopereerd zijn. In 2016 vraagt haar teamleidster of ze mee wil doen aan een Moodmaker training. Volgens haar is de rol van Moodmaker Saraï op het lijf geschreven. ‘Saraï’, zei de teamleidster, ‘je bent gastvrij, geeft onze patiënten dat stukje extra aandacht en je bejegening is altijd correct, ook richting je collega’s. Je bent positief ingesteld, kunt goed overweg met iedereen en bent in voor nieuwe dingen.’ Saraï moet even slikken bij zoveel mooie complimenten, maar ze herkent alles wat gezegd word. Gastvrijheid zit in haar bloed.
SaraÏ: ‘Ik wist niet goed wat een Moodmaker training inhield, dus heb ik informatie ingewonnen bij de gastvrijheidscoach van Zuyderland. Het komt erop neer dat iedere medewerker binnen Zuyderland gastheer (m/v) is van onze organisatie. Moodmakers zijn medewerkers die daarin uitblinken. Zij geven patiënten een welkom gevoel en spelen in op hun behoeften. Doel is om deze Moodmakers te gebruiken als inspiratiebron voor andere collega’s. Dat spreekt me aan en ik heb me opgegeven voor de training.’
‘Door wat ik heb geleerd, kijk ik met een andere blik naar onze afdeling en ons team. In hoeverre zijn wij gastvrij? Waar heeft onze patiënt eigenlijk behoefte aan? Deze vragen heb ik gesteld aan onze patiënten. De antwoorden heb ik gebundeld en vervolgens zijn hier acties op uitgezet. Er is nu bijvoorbeeld meer variatie in het eten. We letten op dat we niet teveel heen en weer lopen in de patiëntenkamer waardoor er meer rust is. Om verveling tegen te gaan, bezoeken vrijwilligers van het Toon Hermans Huis regelmatig patiënten die langdurig zijn opgenomen. Zijn er patiënten die een voetmassage ontspannend vinden, dan wordt dat geregeld.’
‘Gastvrijheid zit in kleine dingen: een schone en opgeruimde kamer, familie welkom heten op de afdeling, vriendelijk en beleefd zijn, privacy respecteren, op de deur kloppen voordat je een kamer binnengaat en je voorstellen aan nieuwe patiënten. En……afspraak is afspraak.’
‘De Moodmakers binnen Zuyderland vervullen een voorbeeldfunctie voor collega’s en studenten. Gastvrijheid is niet iets wat je beschrijft in een protocol. Gastvrijheid is een tweede natuur, iets wat je uitstraalt.’