- Zuyderland
- Specialismen en afdelingen
- Geestelijke Gezondheidszorg
- Algemene informatie GGZ
Algemene informatie GGZ
Bij Zuyderland GGz meten we hoe tevreden cliënten zijn met onze zorg door middel van een vragenlijst genaamd de CQ-index. We houden ook regelmatig bijeenkomsten waar cliënten feedback kunnen geven aan ons team.
Uit de resultaten blijkt dat onze zorg een waardering heeft van 7,7 volgens de CQ-index (gemiddelde score in 2023). We zijn blij met deze positieve feedback, maar we blijven continu werken aan het verbeteren van de kwaliteit van onze zorg. We nemen opmerkingen van onze cliënten dan ook serieus.
Zuyderland GGz heeft een eigen Cliëntenraad. Deze raad geeft GGz advies wanneer dat wordt gevraagd, maar ook wanneer dat niet wordt gevraagd, over hoe we zaken aanpakken. We kijken daarbij vooral naar wat de veranderingen in het beleid betekenen voor de mensen die hulp krijgen. De Cliëntenraad probeert hierbij goed te bedenken wat zowel belangrijk is voor de mensen die hulp krijgen als voor de organisatie zelf.
Binnen Zuyderland GGz werken we hard aan het verbeteren van ons familiebeleid. Onderzoek laat zien dat het betrekken van familie en naasten bij de behandeling een positief effect heeft op het herstel. Familieleden en naasten hebben waardevolle ervaring opgedaan in de omgang met hun familielid, ervaring waar wij als hulpverleners veel van kunnen leren. We streven naar een goede samenwerking tussen cliënt, familie, naasten en zorgverleners om de zorg zo goed mogelijk te maken. Meer informatie over ons familiebeleid is te vinden in onze onze folder Informatie voor familie en vriend.
We raden u aan om deze informatiebronnen eens te bekijken.
Naasten in Kracht is er speciaal voor mensen die dichtbij staan bij iemand met psychische kwetsbaarheid, zoals partners, kinderen, ouders, broers, zussen, en goede vrienden. Op deze website kunt u informatie, tips, inspiratie en steun vinden. U kunt met behulp van filters de informatie en persoonlijke verhalen lezen die relevant zijn voor uw situatie.
Ook vindt u hier op de hulppagina de contactgegevens van organisaties waar u hulp kunt krijgen. Naasten in Kracht is opgezet door verschillende organisaties in de geestelijke gezondheidszorg, waaronder de stichting Familievertrouwenspersonen.
www.mantelzorg.nl en het steunpunt mantelzorg in onze regio www.steunpuntmantelzorg-wm.nl
Vanaf 1 januari 2022 richt de stichting Familievertrouwenspersonen zich specifiek op een bepaalde groep naasten. De focus ligt op ondersteuning in het kader van de Wet verplichte ggz.
Bent u vader, moeder, partner, of een andere belangrijke naaste van iemand die:
- verplichte zorg ontvangt met een zorgmachtiging of crisismaatregel,
- waarvoor een zorgmachtiging of crisismaatregel wordt voorbereid, of
- die is opgenomen op een afdeling waar ook verplichte zorg wordt gegeven?
Dan kan de familievertrouwenspersoon u helpen. De familievertrouwenspersoon biedt u:
- Informatie
- Advies
- Ondersteuning
- Bemiddeling
- Bijstand bij een klachtenprocedure
Contact:
De familievertrouwenspersoon bij Zuyderland GGz locatie is
Chris de Haas
06-53 24 29 20
c.dehaas@familievertrouwenspersonen.nl
Algemene informatie:
www.familievertrouwenspersonen.nl
De familievertrouwenspersoon is in dienst van de LSFVP en heeft een onafhankelijke positie.
Als u bij Zuyderland GGz verblijft of verplichte zorg thuis ontvangt, heeft u recht op advies en hulp van een patiënten vertrouwenspersoon (pvp). De pvp biedt advies en bijstand aan cliënten die (vrijwillig of verplicht) zijn opgenomen in een GGz-accommodatie of bij klachten die gaan over een opname in het verleden. Bij Zuyderland GGz vallen Unit 1,2, 3 en 4 onder een accommodatie. De pvp is er om uw vragen en klachten over de zorgverlening te behandelen, bijvoorbeeld over hoe u behandeld wordt, verplichte medicatie, de hygiëne op de afdeling of beperkingen in uw vrijheid. De pvp weet wat uw rechten zijn en komt op voor uw belangen. Cliënten die ambulante verplichte zorg ontvangen op grond van een crisismaatregel of een zorgmachtiging (of als hier mee gedreigd wordt) hebben ook recht op ondersteuning van de pvp.
Cliënten die ambulant vrijwillig zorg ontvangen (hieronder vallen ook cliënten hostel*) kunnen zich wenden tot de klachtenfunctionaris, voor bemiddeling. Ambulante cliënten, zonder verplichte zorg, kunnen zich ook wenden tot de klachtenfunctionaris.
*het hostel is geen accommodatie maar een locatie volgens de Wet verplichte GGZ. Het kan dus dat een locatie wel een klinisch verblijf is, maar geen plek waar men cliënten verplicht kan opnemen. Dit staat vermeld in het locatieregister.
Het advies en de hulp van een pvp zijn gratis. De pvp werkt niet voor Zuyderland GGz, maar voor de onafhankelijke Stichting PVP.
De pvp voor onze organisatie is Jeanne van der Leij.
U kunt haar bereiken op telefoonnummer 06 – 22911532 of via email j.vd.leij@pvp.nl
Meer informatie kunt u lezen in deze folder of via deze link.
In het verleden kon de pvp ook ambulante cliënten (zonder verplichte zorg) ondersteunen. Helaas is dit sinds de Wet Verplichte GGZ, niet meer mogelijk en verwijzen wij cliënten door naar de klachtenfunctionaris. De klachtenfunctionaris is onderdeel van het ziekenhuis, maar heeft een onafhankelijk en neutrale positie en adviseert zowel u als de aangeklaagde (zie verder info).
Zuyderland Medisch Centrum
T.a.v. klachtenfunctionaris ziekenhuis
Postbus 5500
6130 MB Sittard
Telefoon: 088 – 459 76 03 (bereikbaar van maandag t/m donderdag van 9.30 – 15.30 uur)
Mail: klachtenfunctionarisziekenhuis@zuyderland.nl (vermeld naam, telefoonnummer, geboortedatum en adres)
Het kwaliteitsstatuut laat zien hoe Zuyderland GGz passende zorg aan u biedt. In ons kwaliteitsstatuut leggen we uit hoe de processen verlopen en hoe we ervoor zorgen dat de kwaliteit gewaarborgd is, zodat uw behandeling goed verloopt.Hierbij speelt uw regiebehandelaar een belangrijke rol. Ons kwaliteitsstatuut is opgesteld aan de hand van het landelijk vastgestelde model kwaliteitsstatuut GGz.
Ons Kwaliteitsstatuut.
Tijdens uw behandeling bij Zuyderland GGz vragen we u regelmatig om een vragenlijst in te vullen. Dit is een ROM-vragenlijst, waarbij ROM staat voor Routine Outcome Measurement. Met deze vragenlijst meten we op bepaalde momenten de effecten van de behandeling en uw tevredenheid als cliënt. Op deze manier kunnen we de kwaliteit en effectiviteit van onze zorg steeds beter maken. Ook voldoen we hiermee aan eisen voor kwaliteit die door de overheid en verzekeraars aan GGZ-instellingen worden gesteld.
Klik hier voor het Beleidsplan Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg.