Digitale intake Endoscopie: ‘Zo thuis mogelijk’
05 feb 2019De afdeling MDL (Maag- Darm en Leverziekten) werkt als een van de eersten in Nederland met een digitaal voorlichtingssysteem voor colo- en gastroscopieonderzoeken. Dit betekent dat patiënten die een afspraak maken voor een van beide onderzoeken, een link ontvangen naar een online omgeving waar alle informatie en een voorlichtingsfilm te vinden is. Dit past in de nieuwe strategie van Zuyderland: ‘De beste zorg, zo thuis mogelijk’.
Hierdoor kunnen patiënten zich in hun eigen omgeving tijdig voorbereiden op het onderzoek. Voordeel is dat ze zelf bepalen wanneer zij deze film bekijken en wanneer zij de vragenlijst invullen. Uiteraard kan bij een snelle doorstroom ook de afspraak eerder worden gepland. Belangrijkste voordeel is dat de patiënt minder naar het ziekenhuis hoeft te komen en dat hij eigen regie heeft over de informatievoorziening.
Vertrouwen door heldere voorlichting
Zodra de patiënt een verwijzing krijgt voor een endoscopieonderzoek, neemt de afdeling binnen drie dagen contact op met deze patiënt. In dit gesprek vraagt de medewerker naar het e-mailadres van de patiënt en wordt de film vervolgens via een persoonlijke link toegestuurd. De film toont in woord en beeld elke stap van het zorgproces. Aan het einde wordt een vragenlijst gepresenteerd. De patiënt verzendt de antwoorden via een beveiligde digitale omgeving en geeft zo toestemming voor het onderzoek. Voor veel patiënten vervalt hiermee de préscopie-afspraak in het ziekenhuis.
Via een dashboard zien medewerkers of de patiënt de voorlichtingsfilm heeft ontvangen, bekeken en of de ingevulde vragenlijst al binnen is. Vervolgens worden de ingevulde gegevens beoordeeld. Dan wordt duidelijk of de patiënt alsnog vooraf moet worden uitgenodigd voor een afspraak, teruggebeld moet worden of dat het onderzoek direct kan worden ingepland. Doelstelling is dat alle patiënten straks geïnformeerd gaan worden via deze digitale werkwijze.
Patiënten die geen internet hebben, digitaal minder vaardig zijn of vanwege hun gezondheid de film niet kunnen bekijken, krijgen een afspraak voor een intakegesprek en beoordeling in het ziekenhuis. Dat geldt ook voor patiënten met een specifieke voorgeschiedenis. Na afloop van het onderzoek krijgt de patiënt een speciale vragenlijst met een patiënttevredenheidsonderzoek. Uit bijna 2000 reacties in 2018 gaf 95% van de ondervraagden aan de informatievoorziening ‘duidelijk’ te vinden. Het onderzoek in het algemeen wordt gewaardeerd met een 8.7.